De eerste dagen in Zuid-Afrika!! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Anouk Martens - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Zuid-Afrika!! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Anouk Martens - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Zuid-Afrika!!

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

14 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Hoi allemaal,
zoveel lieve berichtjes gehad van iedereen voor vertrek! Heel lief.
Hier een (ik heb geprobeerd het zo kort mogelijk te houden) verslagje van de afgelopen dagen!

~ 11 februari ~
Om half 5 ging de wekker, YES het is eindelijk zover! Tijdens de laatste koffer-weeg-stress op de vroege ochtend kwamen m'n lieve vriendinnen nog even doei zeggen, heeel lief!!
Rond kwart voor 6 vertrokken we richting Schiphol. Eenmaal op Schiphol heb ik m’n koffer ingeleverd en was het tijd om afscheid te nemen. Niet zo leuk, maar dat hoort erbij. Na de laatste knuffels en kussen met pap, mam, Anne en Bas was het tijd om te gaan. De douane duurde erg lang, Judith (een reisgenootje) haar tas werd helemaal onderste boven gehaald en wel 5 keer opnieuw door dat apparaat gedaan. Alles werd stil gezet want ze dachten dat Judith mogelijk iets gevaarlijks als een bom in haar tas had. Uiteindelijk bleek er veel metaal in haar tas te zitten, en dus niks aan de hand.
Eenmaal in het vliegtuig hoorde we dat we vertraging hadden, omdat er mensen in het vliegtuig zaten die niet de juiste papieren hadden om Zuid-Afrika binnen te gaan dus die moesten er weer uit, en hun koffers dus ook.. Maar uiteindelijk vertrokken we maar 3 kwartier later dan gepland richting Johannesburg. Prima vlucht gehad en het eten in het vliegtuig was echt prima, niet verwacht! Om 21.00 (Nederlandse tijd) landden we in Johannesburg en werden we opgehaald door Chris (de manager van de stichting waar we stage gaan lopen) samen met een man en een vrouw. Met een volgeladen taxibusje gingen we richting Viljoenskroon, onze woonplaats voor 3 maanden!!!!
We kwamen daar rond 2 uur aan en kregen gelijk een hele rondleiding en heel veel informatie van Lynette, de huisbazin. Wat een schat van een vrouw, ze spreekt Zuid-Afrikaans dus dat is makkelijk!! Rond half4 gingen we toch maar slapen. Lange dag gehad..

~12 februari~
Vanochtend lekker uitgeslapen, want we waren natuurlijk allemaal kapot van de lange reis. Toen we rond half 1 beneden kwamen stond daar ,onder een mooie veranda, een lange tafel gedekt met alles erop en eraan. Daarnaast een lopend buffet met yoghurt, cruesli, alle soorten vers fruit, sapjes, broodjes, eitjes, echt allemaal lekkere dingen. En omdat we zo laat pas gingen eten kregen we ook gelijk de lunch erbij. Broodjes met spareribs (echt mijn ding!). Elvie gaf aan dat ze geen vlees eet, daar heb ik me dus maar even bij aangesloten haha. Voor ons werden toen lekkere broodjes tonijnsalade klaargemaakt! Echt niks te klagen dus. Want vervolgens zijn we lekker in ons zwembad gedoken, en hebben we de hele middag liggen zonnen. Ik wil jullie niet jaloers maken.. Maar het is hier namelijk 37 graden!

We vinden het allemaal wel een beetje wennen, en het voelt niet helemaal oké, dat wij als prinsessen behandelt worden. Er werken hier lokale vrouwen die echt alles voor ons doen. De kamer wordt helemaal opgeruimd, de was wordt gedaan, er wordt lekker eten voor ons gemaakt, we mogen na het eten onze bord niet eens opruimen. We hoorde van Lynette dat de vrouwen met hun handen eten, dat ze lopen op blote voeten en niet aan een tafel. Zo tonen zij respect aan Lynette en ons. Heel bizar.
Wij liggen bijvoorbeeld aan het zwembad en zij doen er echt alles aan om het ons zo comfortabel mogelijk te maken. Ze komen zelfs om de zoveel tijd onze luchtbedden (voor in het zwembad) opblazen.. Zelfs dat..
Ik denk dat we vanaf maandag (dan begint onze stage) nog veel meer dingen gaan zien die we niet gewend zijn!

In de namiddag heeft Lynette ons meegenomen om te gaan pinnen, de sportschool even bekijken, (jaja, maandag onze eerste les van personaltrainer Etienne, een vriend van Lynette , even langs (niet binnen) stage geweest en wat boodschapjes gedaan..
S ‘avonds kwam Etienne nog op bezoek, we hebben de hele avond lekker buiten gezeten (met nog ongeveer 26 graden) met hem en hebben afgesproken morgen naar de kroeg te gaan met hem en wat vrienden.

Oja, er schoot een salamander de kamer binnen. En nu kunnen we 'm niet meer vinden..

~ 13 februari ~
Pfoeee wat een nacht.. Om 12 uur viel de stroom uit, en dus de ventilator.. Warm!!! En aangezien die salamander nog ergens rondloopt werd ik echt wakker van alles wat ik hoorde of voelde, hoop dat ik hier nog aan ga wennen haha..
Om 8 uur ging de wekker want om 9 uur gingen we met Lynette naar een paardenwedstrijd. O.a haar kleindochters moesten paardrijden. Echt leuk om een keer gezien te hebben! Rond 11 uur gingen we weer naar huis. Lekker gezwommen en in de zon gelegen. Weer een lekkere lunch gekregen en daarna lekker rustig aan gedaan. Na het eten snel klaarmaken want rond kwart over 8 zouden Etienne en een vriend (even z’n naam vergeten) bij ons op de stoep staan. Zij namen ons mee naar een kroeg in de buurt. Hier is het normaal om zo vroeg al te gaan.
Ze hebben ons potency met 7-up laten proeven, dat is een mixdrank die ze hier erg veel drinken (erg lekker, en mega goedkoop), wat gedanst en vooral veel gepraat met wat mensen in de kroeg, allemaal zo lief en wat een heupen, wow wat kunnen die mensen dansen. Handig trouwens dat we gewoon Nederlands kunnen praten met de meeste mensen hier. We hebben overigens nog amper donkere mensen gezien. In onze buurt wonen vooral blanke mensen.

Dit waren de afgelopen daagjes in Viljoenskroon! Morgen nog een dagje weekend en dan beginnen we maandag aan onze stage. Heel benieuwd naar wat ons te wachten staat en vooral heel veel zin in!

Liefs, Anouk

• 14 Februari 2016 - 09:35

Maidy:

Noekie, wat leuk om je 2e reisverslag te lezen. En wat fijn dat je het zo goed naar de zin hebt daar. Ik heb wel moeten lachen om die salamander

• 14 Februari 2016 - 09:47

Carla:

Heey Anouk super om te lezen hoe de reis en de eerste dagen zijn verlopen
    Hopen dat het zo blijft dat je veel leert en veel plezier kunt maken.
    Heel veel succes morgen met je eerste stage dag.
    We kijken weer uit naar het volgende verslag.

• 14 Februari 2016 - 10:15

Marlon:

Nou Anouk al heel wat gedaan en bekeken en ja hoor naar de kroeg echt jou ding gezellig toch nou ben wel benieuwd hoe het maandag gaat op stage nou een dikke kus van je vader

• 14 Februari 2016 - 10:45

Maidy:

Ik zie dat de helft van mijn berichtje er maar opstaat.. maar salamander verhaal, echt geweldig.. net wat voor jouw.. geniet van alle dingen daar en succes en veel plezier met je eerste stagedag morgen..

• 14 Februari 2016 - 11:12

Nico En Anja:

Hey Anouk, Wat een luxe daar ! Dat zal maandag inderdaad wel anders worden.. En je gaat nu als vegetarier door het leven ? Je schrijft zoals je bent.. Echt leuk om je te volgen ! XXX

• 14 Februari 2016 - 11:39

Ingrid:

Hey Anouk

• 14 Februari 2016 - 11:43

Ingrid:

Iets fout gegaan..hier is de rest........fijn dat je het zo leuk hebt daar, jullie zitten daar prachtig. Nog lekker ff genieten van het weekend en dan voor maandag heel veel succes op je stage. Xxx groetjes uit het koude en regenachtige Schaijk

• 14 Februari 2016 - 11:49

Lydie:

Hee Noekie, wat fijn om te lezen dat je het naar de zin hebt
    en al lekker aan het genieten bent. Ben heel benieuwd naar je eerste
    stage ervaringen, heel veel succes de eerste week X

• 14 Februari 2016 - 12:25

Anouk:

Leuke en lieve reacties, schrijf ik de blogs in elk geval niet voor niks haha!
    Xxx

• 14 Februari 2016 - 12:50

Carla Van Dijk:

Anouk erg leuk om te lezen nog even genieten van je vrije dagen en dan kan morgen de stage beginnen.
    groetjes uit sint hubert

• 14 Februari 2016 - 13:41

Mirjam :

Wow Anouk, dat klinkt al allemaal heel goed. Gaat zeker goed komen. Veel succes maandag.
    Groetjes Mirjam en natuurlijk ook van Geert, Anouk en Jens

• 14 Februari 2016 - 20:03

Miranda Van Dijk:

Hoi anouk
    Leuk om te lezen hoe het met je gaat daar. Ik blijf je graag volgen.
    Veel plezier nog en geniet ervan.
    Groeten Miranda Edwin Daan Bo

Dion:

Heel veel plezier en success

• 15 Februari 2016 - 06:42

Jacintha Ej En Boys:

Klinkt zalig, mooie bestemming. Ik ben erg benieuwd hoe t verhaal verder gaat...!

• 15 Februari 2016 - 21:40

Frauke:

Een leuk eerste reisverslagje die ik met plezier heb gelezen.
    Wat ga jij een super gave ervaring aan!!

Heel veel plezier noek een hele mooie tijd,
    Xxxx